Heb jij wel eens gemerkt, dat jouw kind dingen aanvoelt? Dat het bijvoorbeeld energieën van anderen oppikt en zelfs overneemt. Of dat het met een overleden familielid of een ‘denkbeeldig’ vriendje praat.
Hoe ga je hier dan als ouder of verzorger mee om?
Het zou fijn zijn om het kind de gelegenheid te geven om hierover te vertellen, zeker als het er zelf over begint. En om hier samen over te praten, zodat je weet wat er in hem of haar omgaat. Het ene kind praat er heel makkelijk over en ervaart het niet als vervelend. En een ander kind kan juist heel angstig worden door deze ervaringen.
Niet elke ouder of verzorger heeft een spirituele achtergrond of kan zich hier goed in verplaatsen en daardoor kan het soms lastig zijn om een kind hiervoor de ruimte te geven. Toch staan de kinderen van NU juist heel erg open en voelen ze zoveel meer.
Een voorbeeld?
Er zijn kinderen die op school bijvoorbeeld een leerkracht of andere kinderen kunnen aanvoelen. En deze gevoelens en angsten van anderen kunnen overnemen. Bijvoorbeeld als een leerkracht vol spanning zit, dan kan een kind dat aanvoelen en zelfs overnemen. En vervolgens het idee krijgen, dat dit gevoel of deze spanning van hunzelf is. Het zou dan zo maar kunnen, dat dit de reden is, waarom een kind bijvoorbeeld niet meer graag naar school toe wilt gaan. Of zich anders gedraagt in de klas.
Zo zou een kind onbedoeld allerlei angsten van anderen kunnen overnemen, zonder dat wij dit als ouders of verzorger in de gaten hebben. Daarnaast kan een kind, zeker als het (hoog) gevoelig is, zelfs pijn van een ander overnemen. Wat maakt, dat het bang kan worden van het eigen lichaam. Terwijl er in werkelijkheid niets aan de hand hoeft te zijn.
Hoe zou jij hier als ouder of verzorger mee om kunnen gaan?
Gezond en spiritueel verstand
Als je weet, dat deze situaties kunnen voorkomen, dan kan je jouw kind nog beter hierbij begeleiden en helpen. Door er bijvoorbeeld over te praten en te vragen na of in welke situatie een kind deze angst of pijn voor het eerst heeft ervaren of ervaart. Zo kan je wellicht samen terug gaan naar de oorzaak van deze angst of pijnklacht.
Als je samen tot de ontdekking kan komen, welke situatie dit veroorzaakt heeft, dan kan je ook naar oplossingen kijken en de ‘zorg’ hierover gaan loslaten. De oplossingen hiervoor zijn niet altijd makkelijk. Als een ander kind in hetzelfde groepje als jouw eigen kind in de klas ‘de oorzaak’ is, dan kan je vragen of jouw kind in een ander groepje mag zitten. Maar als het bijvoorbeeld de leerkracht zelf is, die vol met spanning zit, dan vraagt dit om een meer moedige aanpak van de ouder of verzorger.
Daarnaast is het handig voor een kind om te weten hoe het zich goed kan afsluiten tegen energieën van buitenaf. En leren afsluiten is zeker ook fijn als het kind angsten ervaart, doordat het bijvoorbeeld benaderd wordt door overleden familieleden of andere entiteiten.
Afsluiten van energieën kan op verschillende manieren en ook daarbij is het goed om te kijken welke manier het beste werkt. Op mijn website en in mijn boek beschrijf ik een aantal manieren waarop kinderen (en ook (hoog) gevoelige volwassenen) dit zouden kunnen doen. En hoe je dit overnemen kunt herkennen. Daarnaast is hier natuurlijk ook veel op internet over te vinden. Toch is het raadzaam om altijd goed te blijven voelen en kijken, welke manier wel of niet goed werkt voor een kind. Want er zijn veel verschillende opvattingen hierover en elk kind is uniek.
Maak dus gebruik van je Gezonde, maar vooral ook je Spirituele Verstand : )
Hartelijke groet,
Barbara